onsdag 16 maj 2012

Alone time

Det jag kommit fram till hittills:
Jag vill vara barn igen. Springa på "gröningen" utanför vårt nybyggda hus med mina "systrar", leta ödlor och grodor som smutsar ner våra vita klänningar, dra loss de vita rosetterna i håret och binda de i träden vi klättrar i så att indianerna inte vill kriga mot oss, dra lera i ansiktet så att fienden inte ska hitta oss... Jag vill vara oskadd.

Var det någon som sa att flickor begränsas när de leker i klänningar? Fuck you motherfucker!

Mer vita klänningar med spetskragar åt små näpna tjejer som krigar mot indianer i träden.

29 kommentarer:

  1. Där satt den... Hahaha!!!

    SvaraRadera
  2. Ja tack, gode gud så skönt att någon ber henne dra åt helvete.

    SvaraRadera
  3. Tror "någon" begränsar sig i sin hydda till kroppsform istället. Åh ja låt små söta tjejer leka i sina söta sessklänningar.

    SvaraRadera
  4. Finns väl inget bekvämare och mer lekvänligt än klänning!!! Minns också mina barndomsdagar som ett galet busfrö i nedsmutsade klänningar. Klänning är frihet.

    SvaraRadera
  5. Fan vad rätt!!

    Igår höll jag i världens sötaste lilla vita klänning till Andrea , men så tänkte jag , Hon har ju så många vita klänningar. Men ska banne mig köpa den ändå. Det finns faktiskt tvätt maskin.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Klockren :)Jag har själv en dotter som är "flickig" fast ändå hjälper hon till att rensa fisk och kolla vad fiske har ätit.Även om hon gillar klänningar och flätor och smink är hon uppfostrad till att vara den hon vill vara. Är det sen hemmafru eller vd för ett företag så spelar det inte mig någon roll, bara hon mår bra.

    Jag tycker din dotter är underbar och det är roligt och se alla fina bilder på henne.

    SvaraRadera
  7. jag hittade din blogg via Sophie nyligen så jag har nog missat lite av klänningdiskussion tror jag. Själv har jag två små pojkar o klänningar är inte aktuellt hos oss i nuläget(men vill mina pojkar ha en klänning så får de). Det verkar vara lite känsligt med rosa o klänningar... Själv älskar jag rosa o lägger ingen värdering (tror jag!)i just färgen rosa som många gör. Många associerar rosa med diverse negativt. För mig är det bara en vacker färg.Klänningar är något många tycker om o jag ser inte problemet med det. Problemet är vilka värderingar vuxna ger barn! Det är dessvärre en kamp hela tiden, att allas lika värde ska vara en självklarhet.
    kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Bra där Danni!
    De som tror att barn begränsas av sina kläder är så fel på det! Barn lever i nuet och skiter fullständigt i om de är finklädda eller ej! Vilket barn (oavsett kön) kan gå förbi en vattenpöl utan att hoppa i den så att det skvätter så det står härliga till? Barn är barn och vi ska vara glada som får hänga med på deras resa mot vuxenvärlden! I klänning, byxor, pyamas eller nakna!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Nej, barn blir såklart inte begränsade av sin klädsel så länge inte föräldrarna lär dem att de måste vara rädda om vissa kläder som inte får bli skitiga. F

    SvaraRadera
  10. Oj, slant på Iphonen.... Får man leka hur man vill så kvittar det vilka kläder man har. Jag vet med mig själv att jag får lite ont i hjärtat när dyra finkläder smutsas ner så därför klär jag inte min dotter i sådana. För då finns risken att JAG (o inte klänningen) hade begränsat henne. Likadant med sonen såklart. Han kläs inte heller i finkläder av samma anledning.... :)

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Jag har hittat hit som läsare av din svägerskas blogg. Jag har själv en bröstcancerdiagnos sedan 3 år och hittade hennes blogg genom google. Jag vill bara säga att jag gillar din inställning till klänningar på tjejer. Jag är 46 år, har 4 barn, flicka-pojke-pojke-flicka och de tre äldsta är mer eller mindre vuxna nu. Min äldsta dotter hade massor med tjejiga kläder och saker och när hon vid två års ålder fick en bror så fanns det alltså mest "tjejgrejer" hemma. Trots detta föll lillebror snabbt i trans över de bilar som fanns på öppna förskolan. Han har aldrig brytt sig i dockor trots tillgängligheten av dessa här hemma. Alla de tre äldsta barnen har nu make samt flickvänner och har valt att jobba inom "kvinnliga" vårdyrken som sjuksköterska och undersköterskor trots att de haft tjej resp pojkkläder/saker och jag aldrig lagt mig i vad de ska välja att leka med. De är dessutom anständiga människor och också lyckliga sådana. Så...skit i övernitiska jämlikhetsivrare med slagsida ;). Det viktigaste för dem verkar inte vara att vi kvinnor ska få vara just kvinnor, utan att vi ska pressas in i någon sorts mall baserad på manliga ideal. Min äldsta dotter är mamma till en 1-årig pojke och hånskrattar åt ordet "hen". Han ska få vara den han är utan att jag tvingar på honom några politiskt korrekta värderingar säger hon. Jag blir glad när jag ser att det finns massor av lika kloka unga kvinnor i ditt kommentarsfält också. Fortsätt tro på er själva och era barn.
    Må så gott,alla önskar stolt mamma.

    SvaraRadera
  12. Fan, vad bra och så sant!
    Klänningar is the shit!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Helt rätt!!!
    Du är duktig på att skriva, kanske du ska skriva en bok?? =) (jag hade köpt den;))
    Styrkekramar till er i denna jobbiga tid...<3

    SvaraRadera
  14. Men shit, skämtar du? Det är väl SJÄLVKLART att pojkar och flickor blir olika om de konstant blir olika bemötta. Därmed blir de begränsade. Det är inget påstående, det är ett faktum.

    SvaraRadera
  15. Ja så ska det vara - så mycket kraft och kärlek som möjligt i den svåraste av tider - kram

    SvaraRadera
  16. Jag lekte mycket i klänning som liten. Ett av mina favoritplagg som jag fortfarande använder mycket. Men ibland ÄR det begränsande. Ibland vill man _hellre_ ha ett par jeans som skyddar bättre. Eller om det blåser mycket och man inte vill att klänningen blåser upp väljer man också byxor. Det är väl inge mer med det. Alla barn borde få välja själva vad de vill ha på sig; klänning som byxor. Pojkar som flickor. Om man inte tycker det så är man ojämställd i tankesättet.

    SvaraRadera
  17. Älskar din inställning för är sååå trött på alla genusdiskussioner som går till överdrift. Varför kan vi inte bara få vara olika, låta flickor va flickor och pojkar pojkar, är det något fel med det? Varför måste vi va exakt lika när vi är skapta olika. Kan inte rosa få vara en flickfärg och klänning vara ett klädesplagg för flickor? Och varför kan inte småpojkar BARA få älska bilar och traktorer utan att tvingas av genusvuxna att leka med rosa dockor???? Fortsätt med din öppna, ärliga och sköna inställning till att Keila ska få leva ut allt det flickiga. Uppfostra henne till en söt liten tjej med stor självkänsla och låt henne få bli en vacker kvinna en vacker dag!

    SvaraRadera
  18. Desirée, det är intressant hur du i ena andetaget inte vill att alla ska vara "exakt lika" samtidigt som du i nästa vill uppmuntra barn att vara just det du säger dig förkasta, nämligen likadana. Ja, inom könsgränserna vill säga. En flicka ska få vara en flicka och en pojke ska få vara en pojke. Jaha, men vad ÄR en pojke respektive en flicka, då? Och vad händer om den stackars grabben gillar dockor och glitter och rosa och om flickan hellre sparkar boll och skitar ned ett par jeans än sitter i söta tyllklänningar och lägger pärlplattor? Är de inga "riktiga" pojkar eller flickor då, utan ett fasansfullt mellanting?

    Det är på intet sätt att tvinga ett barn genom att ge hen fler möjligheter, ett bredare spektra och inte minst en valfrihet. Jag begriper ärligt talat inte hur du, och andra som delar din syn, inte kan förstå det.

    SvaraRadera
  19. Desirée jag kunde inte sagt det själv. Är så evigt jävla trött på genus hit och genus dit. En del föräldrar talar inte ens om könet för sitt barn man undanhåller in i det längsta vilket kön barnet tillhör och kallar det HEN. Vad ger det för psykologiska problem? Könsidentitet är väldigt viktigt! De enda som begränsar sig är alla hysteriska genusmänniskor som tycker klänning begränsar. Nä fy fan låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar. Vi föds olika och jag gillar olikheterna. Så fuck of till genus ;)(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm... Så tycker du fram tills att pojkar i skolan tycker att det är OK att kalla din dotter slampa i skolan för att de har lärt sig att de har högre status i samhället eller när din son som kanske inte gillar att spela fotboll blir kallad bög eller kärring.

      Hur svårt ska det vara att förstå att det inte handlar om att ta ifrån folk sin "könsidentitet" (om det nu finns en sådan. Jag är ju jag, inte mitt kön) utan om att se till att ingen blir fjättrad vid en föreställning om hur de ska vara PÅ GRUND AV sitt kön. It's not rocket science - it's common sense. Och faktum är att småflickor som blir beundrade för sitt utseende vid tidig ålder kommer att få problem med sin självbild eftersom de kommer att lära sig att det är deras utseende som betyder något. Det finns inget som säger att du inte får klä dina barn i klänning, men försök att se till att barnet uppmuntras att tycka om det mesta, att det är det som finns på insidan, inte sötheten, som räknas i slutändan. Räkna hur många gånger folk säger "Men vad SÖT du är idag" till dotter när hon bär en spetsklänning respektive vanliga oömma kläder så kommer du se skillnaden.

      Snark, säger jag bara. Om det enda argumentet man har mot något är "Låt X vara X och Y vara Y" så är det rent vetenskapligt rätt kasst.

      P.S. Mycket få genusmedvetna föräldrar kallar sitt barn hen. Att försöka applicera det på en hel grupp människor är intellektuell feghet eftersom man inte riktigt vågar diskutera den verkliga frågan. Istället säger man "Kolla på de där knäppisarna. Alla bland de som tycker så måste vara så, ergo slipper jag fundera över vad de egentligen menar". Just sayin' D.S.

      Radera
  20. Oj, vilka kommentarer det blev. O jag som bara trodde att det inlägget handlade om att det faktiskt går att leka i klänning, för det gör det o det är bra mycket skönare med en trikåklänning o leggings än tex ett par jeans.... O bara för att man har klänning på sitt barn så behöver man ju inte ha åsikter som de som uttrycks i kommentarerna om att flickor o pojkar är olika för det tycker inte jag. Att jag aldrig skulle klä min son i klänning handlar tex om att jag inte använder mina barn till att göra statements.

    SvaraRadera
  21. läste några kommentarer, sen orkde jag inte mer. blev för provoserad. Vissa människor är för korkade för att få tillåtelse att ha barn. Barn lever i nuet: ja. men om de hela tiden blir påminda om att de är fina i sina vita klänningar "lek inte i skogne du blir smutsig"-snack, Klart det sätter spår. att tro annat är inte bara naivt utan framförallt otroligt korkat. och era barn ska mina barn växa upp tllsammans med, usch. jag äcklas!

    SvaraRadera
  22. Jag blir lika frustrerad varje gång jag läser sådana här debatter... Ni föräldrar som undviker det "typiskt" flickiga och gulliga till era barn och höjer era röster mot andra som inte tänker som ni - vad tror ni att ni åstadkommer med det? Det signalerar ju faktiskt bara att det ligger någon slags värdering i dom yttre attributen. Ni bygger på fördomarna hos er omgivning och era barn! Det är lite som att undvika att ha blont hår för att inte verka korkad. Att undvika något är aldrig en lösning för att komma tillrätta med ett problem - tvärtom.

    Jag har själv en dotter som nu är 19 år och hon är uppvuxen till stor del i klänning och spetsar. Hon har under hela sin uppväxt fått höra att hon är söt och hon klär sig fortfarande gärna romantiskt och "kvinnligt" och har långt blont hår, vilket säkert kan ge sken av att hon är "spröd". Men jag kan säga att en starkare kvinna i hennes ålder får du leta efter. Hon har satt både lärare, företagsledare och politiker ordentligt på plats vid flera tillfällen och hon bär sitt huvud högt i alla lägen. Hon har uppfostrats till en stark individ genom att fått klart för sig att utseendet och dom yttre attributen inte har med själva människan att göra.

    Att det är insidan som räknas är vi väl alla egentligen överens om men hur i hela friden lär ni era barn det när ni själva lägger så mycket värderingar i kläder, färger, leksaker och liknande??? Lär för sjutton era barn istället att barn och människor är lika mycket att räkna med oavsett vilket fodral dom kommer i!

    SvaraRadera
  23. Och vem har sagt att man inte får leka i en klänning. Det är så jävla löjligt. Ni feminister skulle väl helst klä alla ungar i uniform låta alla ha samma frisyr och kalla alla hen

    SvaraRadera
  24. Linn: Lite väl magstark kommentar från någon som har en blogg som enbart handlar om mode o hur man klär sig så snyggt som möjligt.... Barn lär av sin omgivning så isåfall har du nog lite att jobba på innan du blir mamma....

    SvaraRadera